Handen uit de mouwen,
Sociale betrokkenheid

In de buurt

Zoals je misschien al hebt gelezen heeft de gemeente met het oogpunt op de naastenliefde activiteiten in en voor de buurt. Ook hebben we banden met het buitenland.

In de buurt:

• Hanna, een groep vrouwen uit de gemeente en enkele vrouwen uit andere gemeenten vormen samen Hanna, er wordt samen Bijbelstudie gedaan. Ook zijn er de deelkastjes gerealiseerd.
  • Een kastje voor menstruatiematerialen, deze wordt naast particuliere donaties ook aangevuld met materiaal via het armoedefonds.
    Ook vrouwen die geen aanspraak kunnen maken op gratis menstruatiemateriaal door de gemeente Heemskerk hebben de mogelijkheid gebruik te maken van dit kastje.
  • Buurtdeelkastje waar voedingsmiddelen in worden gedaan voor mensen die het nodig hebben onder het motto; pak wat je nodig hebt, laat ook iets voor een ander over of kom iets brengen.
    Foto’s vindt u hier!
  • Er zijn ook kledingbeurzen geweest waarvan de opbrengst naar het deelkastje is gegaan om boodschappen van te kopen.
    Of deze kledingbeurzen in de toekomst ook zullen plaatsvinden is nog niet bekend.
  • Onze tuin herbergt een moestuin, de opbrengst gebruiken we voor het voedseldeelkastje.
    Foto’s vindt u hier!
  • Soepzaterdagen, een ieder kan binnenwandelen en een kom soep en brood met en bij ons eten, er hoeft niet gereserveerd te worden. Data staan op de agenda.
  • Koffieochtenden op donderdagmorgen in de moestuin, mits het weer het toelaat, anders binnen van 10-12, open voor iedereen die een kopje koffie of thee wil drinken en een praatje wil maken.
    Foto’s vindt u hier!
  • Een keer in de twee weken op woensdag binden onze semiprofessionele koks hun schort voor en gaan de keuken in. Wat ze koken, is elke keer anders. Maar het smaakt altijd heerlijk!
    Foto’s vindt u hier!

De eetgroep heeft momenteel ongeveer dertig vaste bezoekers. Ze genieten van een gezonde maaltijd en een praatje. Samen eten is gezelliger dan alleen of met z’n tweeën. En als je zelf niet hoeft te koken, is het helemaal mooi.
Na afloop zijn er sommigen die helpen met afruimen of de afwas doen. Dat hoeft natuurlijk niet. We vragen een kleine bijdrage in de kosten. Als dat niet mogelijk is, dan lossen we het anders op.

Buitenland

Ook in het buitenland is de gemeente actief, hierover leest u meer in het volgende blok!

Buitenland

Revival Baptist Church Oekraïne. In 2005 gingen een paar mensen uit onze gemeente op reis naar Vizhnitsya in de Oekraïne. Het geplande korte bezoek aan de lokale baptisten gemeente groeide uit tot een langdurige band. De voorganger van deze gemeente is Paul Dudka. Toen we hem leerden kennen, studeerde hij nog. Inmiddels geeft hij zelf les aan het seminarium in Chernivtsy en geeft samen met zijn vrouw Tanya leiding aan de gemeente.

Het kerkgebouw ziet er prachtig uit en is lang geleden geschonken door buitenlandse christenen. Maar schijn bedriegt: voor het onderhoud is geen geld.

We ondersteunen Paul in zijn levensonderhoud met een maandelijkse bijdrage. Af en toe, als het nodig is, proberen we iets extra’s te doen. Onze steun bereikt de gemeente gegarandeerd. Paul bezoekt families in de bergen, waarvan hij weet dat er gebrek is aan eten of gezondheidszorg. Vooral in de winter zijn de omstandigheden troosteloos.

Een warme trui, hulp om een bouwvallig huisje wind- en waterdicht te maken, een zak aardappels, een simpel radiootje om in de bergen toch nog iets te horen van wat er in de wereld gebeurt of een kerkdienst te beluisteren. Praktische hulp en de liefde van de Heer komen samen in de gemeente in Vizhnitsya.

Nu de oorlog al enige tijd duurt is het zwaar in de gemeente. Zij vangen vluchtelingen uit heel Oekraïne op en verzorgen huisvesting, voeding en scholing.

Er worden kinderkampen georganiseerd en veel geëvangeliseerd.
Wij zijn dankbaar dat we vanuit de Baptistengemeente Heemskerk wat ondersteuning mogen en kunnen bieden aan hun bijzondere werk.

Klik hier voor meer informatie over Paul Dudka en de Revival Baptist Church in Vizhnitsya.

Wil je helpen met een financiële bijdrage? Dat kan.
ING-rekeningnummer NL79INGB0000107917 tnv Baptistengemeente Heemskerk, onder vermelding van Oekraïne.

Misión Holanda:
Rond 1987 startte het echtpaar Joaquin Jiménez en Marijke (Carolina) Jiménez-Krijgsman met het bezoeken en ondersteunen van Spaanstalige gevangenen in Nederland. Tien jaar later verhuisden ze naar Torrevieja (Spanje) en onder de vlag van Misión Holanda zetten ze hun werk voort in Spanje.

Hun werk om gevangen te ondersteunen en troost te bieden  werd en wordt ondersteund door de baptistengemeente Heemskerk. Reizen, en kosten voor correspondentie met het thuisfront van gevangenen brengt kosten mee.

Het door hun verzette werk werd bekroond met een koninklijke onderscheiding.
Door het overlijden van Carolina en het ouder worden van Joaquin wordt het werk langzamerhand overgedragen.

Het werk is ook nu nog noodzakelijk en wij zijn blij dat er opvolgers zijn.

Meer weten?

Gebruik onderstaande knop om contact met ons op te nemen!

Baptisten Gemeente 2023

Informatie ANBI Gegevens